بزرگنمایی:
آخرین تصمیمات تغییر ایستگاه گلبهار تلفیقی از همه مطالبات و اغلب گزینههای قابل اجرا روی میز بود. در جلسهای که در استانداری خراسان رضوی به مدت بیش از دو ساعت و نیم طول کشید مسئولان ترافیک شهر مشهد و نماینده فرمانداری گلبهار شرکت کردند که در نهایت از طرحی بسیار مناسبتر و سنجیدهتر از تغییر ایستگاه گلبهار به ایستگاه معراج، رونمایی کردند.
این بار به جای تغییر ایستگاههای گلبهار که به شدت مورد اعتراض شهروندان گلبهاری بود وظیفه و عملکرد آنها تغییر کرد. در این طرح جدید ایستگاههای استقلال و البته ایستگاه آزادی کما فی السابق محل توقف اتوبوسهای گلبهار هستند؛ لیکن ایستگاه دپو اتوبوسها از حاشیه میدان استقلال به پایانه میثاق تغییر پیدا کرد.
بعد از جلسه به سراغ مهدی حسینی مدیر حملونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی رفتیم. او که روز گذشته نشستی با ما داشت و با جدیت به دلنگرانیها گلبهاریها گوش داده بود به توضیح طرح جدید مسیر اتوبوس گلبهار پرداخت.
مهدی حسینی تصریح کرد: قرار بر این شد که اتوبوسهای گلبهار در تمام ایستگاهای سابق تا میدان آزادی مسافران را پیاده کنند و بعد به ایستگاه استقلال بوند. در ایستگاه استقلال در حد نفرات موجود مسافران را سوار کرده و با کمترین زمان توقف ممکن به سمت پایانه میثاق حرکت میکنند. درعینحال در این طرح پایانه میثاق به محل دپوی و ایستگاه اصلی گلبهار تبدیل شد.
مهدی حسینی مدیر حملونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تصمیم گرفته شد ظرف یک هفته آینده پایانه میثاق کاملاً تجهیز شود تا در آینده به پایانه اصلی برای اتوبوس گلبهار تبدیل شود. پس به خاطر شهروندان گلبهاری حرکت اتوبوس تا میدان آزادی را با همان ایستگاه قبلی بدون تغییر خواهیم داشت.
وی افزود: در این طرح دیگر شاهد توقف چند اتوبوس در حاشیه میدان استقلال نخواهیم بود. به لحاظ ترافیکی دوستان پلیس به شدت با آن مخالف بودند. از این به بعد در ایستگاه استقلال اتوبوسهای گلبهار فقط در حد توقف و سوار کردن مسافر حاضر در ایستگاه اجازه فعالیت دارند.
پرسیدیم: برای تقویت و عملیاتی شدن این طرح شورای ترافیک مشهد چه حمایتی را در نظر گرفته؟
حسینی گفت: در جهت تقویت خدمات ناوگان اتوبوسرانی به این جمع بندی رسیدیم که انشاءالله تعداد اتوبوس خط ٢٠٢ از ١٣ دستگاه به ٢٠ دستگاه افزایش داده شود تا مسافرانی که احتمالاً از ایستگاه استقلال جا ماندهاند یا عجله دارند بتواند مستقیم به پایانه میثاق دسترسی داشته باشند.
حسینی درباره موقتی بودن این طرح نیز متذکر شد: این تصمیم قطعی جلسه شورای ترافیک استان است و تغییری نخواهد کرد. در این مدت هم پلیس همکاری خواهد کرد که توقف در حد سوار کردن در استقلال انجام شود.
مدیر حملونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی افزود: طبق برنامه 20 تیر پایانه میثاق هم با تجهیزات کامل در خدمت شهروندان گلبهاری است.
در سمت دیگر ماجرای تغییر ایستگاه اتوبوس امیر سلطانی معاون فرمانداری گلبهار حضور داشت که اگر منصف باشیم یا وجود روند تجهیز شدن پایانه معراج و جدیت راهوران در انتقال ایستگاه (به خصوص با عملیات دیروز بعد از ظهر در ایستگاه اتوبوس) توانست با موفقیت ایستگاه نهایی خط گلبهار در مشهد را حفظ کند.
از سلطانی پرسیدیم :این ماجرا در سرفاصله زمانی (٢٠ دقیقهای)اتوبوسهای گلبهار خللی ایجاد نمیکند؟
سلطانی اظهار کرد: خیر، از این جهت مشکلی ایجاد نمیشود. در زمان پیک که اتوبوسها کاملا پر میشوند و به سمت گلبهار میروند. در زمان غیر پیک همان بیست دقیقه فاصله رعایت میشود.
معاون فرمانداری گلبهار ادامه داد: هفته پیش من پایانه معراج را بازدید کردم با آن شرایط همه راضی بودند به پایانه میثاق بروند. با وجود تقویت اتوبوسرانی مشهد حرکت از ایستگاه استقلال عملا دیگر مشکلی برای مردم ایجاد نمیکند.
سلطانی گفت: درعینحال ایستگاه پارک ملت نیز حفظ شد که بهویژه برای کسانی که صبح برای کار به آنجا میروند، بسیار مهم بود که بتوانند از طریق مترو به همه جا دسترسی داشته باشند. ولی تصور کنید، اگر شهروندان مجبور شوند در ایستگاه معراج پیاده شوند؛ عملا یک ساعت تا یک ساعتونیم با تأخیر به مقصدشان میرسند.
نگرانی ما از این جهت بود که دپوی اتوبوس گلبهار در میثاق، شاید در سرفاصله زمانی تاثیر بگذارد که سلطانی توضیح داد: اتوبوسهای شرکت اتوبوسرانی مشهد معمولاً نهایتاً با سرفاصله زمانی ١5 دقیقه حرکت میکنند. یعنی هر یک ربع ساعت یا حتی کمتر یک اتوبوس آماده بردن مسافران به ایستگاه اصلی است. درعینحال که اتوبوسهای گلبهار هم به سوار کردن مسافران طبق روال قبل ادامه خواهند داد.
معاون فرمانداری گلبهار افزود: چرخه کار به این صورت است که اتوبوس گلبهار در ایستگاههای استقلال و آزادی مانند گذشته مسافران خود را پیاده میکند. اتوبوس از همان مسیر قبلی بلوار آزادی به رایستگاه استقلال میآید. بیست تا سی نفری که در ایستگاه هستند را سوار میکند و به سمت پایانه میثاق حرکت میکند. اگر در میثاق مسافر داشت, آنها را نیز سوار کرده و با خود به گلبهار میبرد. اگر اتوبوسی دیگری آنجا در نوبت بود مسافران سوار آن اتوبوس شده و به گلبهار میروند. نهایتاً یک جابجایی اتوبوس انجام میشود. یعنی مسافران بدون هیچ هزینهای از استقلال تا ایستگاه را طی میکنند؛ حتی اگر اتوبوس آنها عوض شود. در واقع دیگر مسافران در ایستگاه استقلال کارت هزینه سفر را نمیکشند.
تا اینجا مشخص شد که از ایستگاه استقلال دو اتوبوس به شهروندان گلبهاری خدمات میدهند. یکی خط اتوبوس شهری 202 است و دیگری اتوبوسهای گلبهار به مشهد هستند که همین مسیر را به طور رایگان طی میکنند. ولی پرسش ما ابن ود که این پیاده و سوار شدن آزاردهنده نیست؟ راهی برای رفع آن وجود دارد؟
سلطانی تصریح کرد: این سوار و پیاده شدن در زمان پیک رخ نمیدهد. اتوبوس با ظرفیت کامل از استقلال به سمت گلبهار به مانند گذشته حرکت میکند فقط در اوقات غیر یپک احتمال سوار شدن مجدد در پایانه میثاق وجود دارد. مثلاً فرض کنید ساعت 7 و نیم شب که ساعت پیک است اتوبوس عملا در همان ایستگاه استقلال 40 مسافر خود را سوار میکند و با تکیمل ظرفیت حرکت میکند. کسی هم نیست که آن موقع شب به پایانه میثاق برود.
از آن سمت نگاه کنید الان افراد در ایستگاه گلبهار تا مدتی زیاد در اتوبوس منتظر میمانند تا اتوبوس حرکت کند که با این طرح از همان ابتدا به ایستگاه اصلی میروند و در زمان کمتری به مقصد میرسند.
سلطانی افزود؛ در سه روز اینده از شیوه اجرای این طرح بازدیدی خواهد داشت تا ه رنوع کاستی و عیبی را برطرف کند.
ما نیز منتظر میمانیم که این طرح مزیتها و معایب خود را در عمل نشان دهد و در نهایت آنچه که برای ما مهم است رضایت شهروندان گلبهاری است که شایسته بهترینها هستند.
عبدالصمد حسینی - خبرنگار صبح ملت نیوز