آخرین مطالب

تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران علمی وفناوری

تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران

  بزرگنمایی:

یکی از ویژگی­های اغلب بازارهای امروز جهان، رقابتی شدن فزاینده آنهاست (جلالی گرگانی و مهرانی، 1392). این رقابتی شدن به معنی نیاز به داشتن مزیت رقابتی قابل توجه است که سبب بقای شرکت در بازار شود؛ دستیابی به چنین مزیت رقابتی نیز بدون وجود دانش مناسب و پیاده سازی استراتژی­های موثر بازاریابی، ممکن نیست (کاتلر و آرمسترانگ[1]، 2004). چنین شرایطی بازاریابان مجبور هستند استراتژی­های شرکت را فراتر از دیدگاه سنتی (استراتژی­های 4P’s) ترسیم کنند تا شرکت توان دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار را داشته باشد (حقیقی و همکاران، 1391). امروزه موفقیت در دنیای رقابتی از آن سازمان­هایی است که تشخیص دهند مشتری بزرگترین سرمایه است (بحرینی زاده و توسلی، 1392). به همین دلیل، ایجاد و بقای رابطه طولانی مدت با مشتری، نگرانی اصلی شرکت­ها به شمار می­رود (هاسیه[2] و همکاران، 2005). امروزه شرکت­های با عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها هستند زیرا اغلب بازارها در مرحله بلوغ قرار دارند و رقابت در حال افزایش بوده و هزینه­های جذب مشتریان جدید نیز به شدت افزایش یافته است (طباطبایی نسب و همکاران، 1391). از این رو، شرکت­های کنونی مجبور شده­اند کمتر روی محصولات و بیشتر بر مشتریان و روابط متمرکز شوند و به جای دید کوتاه مدت دید بلند مدتی را در پیش گیرند (غفاری آشتیانی، 1388). حفظ و تقویت وفاداری مشتریان برای شرکت­هایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند چالشی استراتژیک تلقی می­شود (حمیدی زاده و غمخواری، 1388). وفاداری و در نتیجه سودمندی مشتریان به عنوان یک مزیت رقابتی و محرکی برای استراتژی­های آینده و همچنین بخش مهمی از دارایی­های شرکت به شمار می­آید (چانگ و هانگ[3]، 2011). وفاداری مشتریان یکی از مفاهیمی است که در دنیای رقابتی امروز منجر به موفقیت شرکت­ها خواهد شد (امینی و سهرابی، 1389). برخلاف تصور اولیه، تحقیقات بسیاری نشان داده­اند که رضایتمندی کلید نهایی سوداوری و موفقیت سازمان نیست (پولمن و گراس[4]، 2004). در حقیقت، امروزه تنها مشتریانی که احساس تعلق خاطر به سازمان دارند، برای سازمان به عنوان سرمایه­هایی سوداور و طولانی مدت به شمار می­روند (گی[5] و همکاران، 2008).  شرکت­ها دریافته­اند که از دست دادن یک مشتری فراتر از از دست دادن یک قلم فروش است. بلکه به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می­توانست در طول زندگی یا دوره­ای که مشتری بوده است، انجام دهد (طباطبایی نسب و همکاران، 1391).علاوه بر این، امروزه سازمان­ها به این نکته آگاه هستند که حفظ یک مشتری بسیار کم هزینه­تر از جذب مشتریان جدید است (امینی و سهرابی، 1389). پژوهش­ها نشان داده که هزینه ارائه خدمت به یک مشتری وفادار پنج تا شش برابر کمتر از هزینه جذب و ارائه خدمت به یک مشتری جدید است (نودبیسی[6]، 2007). به همین دلایل، شرکت­ها به طور دائم در جستجوی رویکردهایی هستند که ارتباط خود را با مشتریان ارزشمند خود حفظ کنند. یکی از مطرح­ترین این رویکردها، رویکرد شناخته شده­ای با عنوان بازاریابی رابطه­مند است. در این رویکرد حفظ مشتری و جلب وفاداری آن برای ادامه کسب و کار امری حیاتی تلقی می­شود (طباطبایی نسب و همکاران، 1391). بازاریابی رابطه­مند به عنوان یک رویکرد جدید در تحقیق و عمل ثابت کرده است که یکی از موفق­ترین رویکردها می­باشد (رنجبریان و براری، 1388؛ چیو[7] و  همکاران، 2005). همچنین اثبات مزایای متفاوتی که بازاریابی رابطه­مند برای سازمان­ها به بار آورده موجب گرایش بی­سابقه به این رویکرد شده است (رنجبریان و براری، 1388؛ ایزکویردو و کیلن[8]، 2005). بازاریابی رابطه­مند یکی از استراتژی­های نوین بازاریابی است که با توجه به تمرکزش بر شناخت نیازهای مشتری از طریق ارتباط با او سبب ایجاد مزیت رقابتی می­شود (احمدی و یحیی زاده فر، 1390) . بازاریابی رابطه­مند به به دنبال جذب و حفظ مشتریان، از طریق ارائه خدمات با کیفیت به آنها است و در نتیجه به یکی از رموز موفقیت در بازارهای متلاطم تبدیل شده است (حقیقی و همکاران، 1391). به عبارت دیگر، تاکتیک­های بازاریابی رابطه­مند روش­هایی برای اجرای بازاریابی رابطه­مند در عمل است (تسینگ، 2007) و از طریق این تاکتیک­ها بازاریابان به دنبال ایجاد یک ارتباط موثر مشتری مدار هستند تا شرکت توان این را داشته باشد تا مشتریان را جذب، حفظ و وفادار کند. حفظ و تقویت روابط مشتریان موجود که برای سوداوری بلند مدت شرکت حیاتی است در کانون توجه فلسفه بازاریابی رابطه مند قرار دارد، بطوریکه در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در بازار نقش حساسی ایفا می­کند (نوربخش و همکاران، 1391). منافع بازاریابی رابطه­مند از پشتیبانی مداوم مشتریان وفادار به عنوان یک شریک که به قیمت در گذر زمان حساس نیستند حاصل می­شود (بوون و شومیکر[9]، 2003). در دو دهه اخیر در سراسر جهان به بازاریابی رابطه­مند هم در جامعه علمی و هم در عمل بسیار توجه شده است (حقیقی و همکاران، 1391). اهمیت و ضرورت پیاده­سازی و توسعه بازاریابی ارتباطی و نقش آن در وفاداری مشتریان باعث شده تا پژوهش­های زیادی نیز در سال­های اخیر در کشور در این حوزه انجام گیرد. با رشد پژوهش‌های مختلف و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهش‌های ترکیبی که عصاره پژوهش‌های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام‌مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. در این زمینه، فراتحلیل روشی آماری برای استخراج و جمع‎بندی و بازنگری نظام‌مند مهمترین و روز آمدترین رویکردها و روش‎های علمی است که به شکل متمایزی از روش‌های سنتی امکان تلخیص، ادغام، ترکیب و تفسیر داده­ها، شواهد و نتایج پژوهش‎های کمّی و کیفی و حتی بسط و گسترش نظریه‏ها و مدل‎های مفهومی را در بسیاری از حوزه‏های مطالعاتی فراهم می‎کنند(قربانی­زاده، 1392). همچنین، از آنجا که در بسیاری حوزه های علمی، نتایج پژوهش­هایی که در یک موضوع خاص انجام می شود معمولا متضاد و گیج کننده است (عسگر نژاد نوری و همکاران، 1393)، این رویکرد کمک زیادی به پژوهشگر می­کند تا به ترکیب مناسبی از نتایج کمی مطالعات متضاد و غیر متضاد در گذشته دست پیدا کند، تناقض ها را توضیح داده و متغییرهای ساختاری تعدیل کننده در نتایج مطالعات گذشته را شناسایی کند (رزنتال و دیمتئو[10]، 2001). در واقع، فراتحلیل را می­توان نوعی مرور سیستماتیک پژوهش­های کمی بر طبق اصول آماری و ریاضی دانست (ارکوهارت[11]، 2010) که امکان حصول به یافته ­های دقیق را در پرتو تلفیق ریاضیاتی فراهم می­کند و توان آزمون را افزایش می­دهد (نصراللهی و همکاران، 1392) و حتی روابط تازه­ای را کشف می­نماید (تابع بردبار، 1392).

برگرفته از مقاله :
بررسی تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه­مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران با رویکرد فراتحلیل
نویسندگان :
حشمت الله عسکری[1]، جعفر عباس پو[2]ر، محبوبه رشیدی[3] ، سید زمان موسوی میر کلایی



[1] Kotler & Armstrong

[2] Hsieh

[3] Chang & Hong

[4] Pullman & Gross

[5] Gee

[6] Ndubisi

[7] Chiu

[8] Izquierdo  & Cillan

[9] Bowen  & Shoemaker

[10] Rosentha & Dimatteo

[11] Urquhart


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

گزارش انجمن ادبی نقد خوزستان.

ضربه سربازان گمنام امام زمان (عج) به یک تیم ضد امنیتی در خوزستان

کشت کنجد در 650 هکتار از اراضی امیدیه

اجرای نمایش خیابانی در پارک آزادگان تهران-امشب و فردا شب

گوترش: بشریت به طرزی غیرقابل قبول به نابودی هسته‌ای نزدیک شده است

"هابل" 6 کهکشان مرده کشف کرد!

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مطرح شد؛ تاکید رئیسی بر پیشگیری از نوسانات ارزی/ بانک مرکزی موظف شد منابع ارزی خارج از کشور را بازگرداند

توصیه‌های وزارت بهداشت در پی خیزش گرد و غبار در تهران

نشان فداکاری ارتش به شهید «علی لندی» اعطا شد

گفت و گوی اختصاصی صبح ملت نیوز به مناسبت روز جهانی ناشنوایان با بانوی ورزشکار موفق ناشنوای شوشی

پادکست ادبی «یک لحظه دیرتر»

مدیر آموزش و پرورش دزفول تغییر کرد

برنامه رهسپاران با موضوع *اربعین* و *سفر آزادگان سرافراز*به کربلا به روی آنتن می رود.

از سطرهای نانوشته تا کنارقدم های جابر همراه ویژه های اربعین رادیو فرهنگ‌

در چه مواردی مودیان بدهکار مالیاتی می توانند از رفع یکبار ممنوع الخروجی استفاده نمایند ؟

وزیر امور خارجه در پایان سفر به نیویورک: بر مبنای رفتار عملی آمریکایی‌ها، قضاوت و تصمیم‌گیری خواهیم کرد

اولین محموله واکسن تک دُز برای 3 تا 17 ساله‌ها وارد کشور شد

زمان اعلام نتیجه نهایی کنکور سراسری و ارشد 1400 مشخص شد.

نماینده دزفول برای دومین بار به کرونا مبتلا شد

مدیرشبکه بهداشت درمان هندیجان خبرداد: اجرای برنامه مراقبت بیماری کرونا در بندرتجاری سجافی

«دسته دختران» رونمایی شد/ روایت مقاومت زنان ایران در حماسه خرمشهر

«هامون سیدی» و چالش های بازی در «افرا»/ «عقیل» منفی نیست!

«جاماندگان»؛ ویژه‌برنامه‌ سازمان فرهنگی هنری به مناسبت اربعین حسینی

شبیه‌سازی سه‌بعدی رشادت‌های حضرت عباس(ع) در «سقا»

کمالوند و فکری،2 گزینه نهایی هدایت نفت مسجد سلیمان

آخرین خبرها از واگذاری نیشکر هفت تپه

فرماندار دشت آزادگان:قطعی آب در مرز چذابه برطرف شد

کتابخانه عمومی شادگان بازگشایی شد

خبر های فوتبالی

آمریکا اجازه تراکنش مالی با طالبان و شبکه حقانی را صادر کرد

هشدارهای رییس جامعه تورگردانان بلاتکلیفی ویزای ایران و فعال‌تر شدن اسرائیل

رئیسی: تا چند روز آینده 70 درصد جامعه واکسینه می شوند

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عباس به رژیم صهیونیستی اولتیماتوم داد

امیرعبداللهیان: تفاوت «به زودی» ما با غربی‌ها خیلی زیاد است

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت ملی شد

مهریه مقدم بر ارث است

ورود غیر قانونی یک زائر از بی راهه های مرز مهران فاجعه آفرید

در کرج اتفاق افتاد؛ مرگ مرد 37 ساله براثر برخورد با قطار

رادیو خبری شهرستان شوش دانیال _ع_منتشر شد

رادیو خبری شهرستان دزفول منتشر شد

المقداد: آمریکا، سوریه را ترک نکند طعم حقارت در افغانستان را دوباره می‌چشد

عکس هایی متفاوت از آنگلا مرکل

معرفی کتاب /زمین سوخته

رادیو خبری خوزستان منتشر شد

انگار نه انگار که بی‌حوصلگی‌ای بود و بهانه‌ای

کشت برنج به روش قطره ای در رامهرمز

دیدار معاون رئیس جمهور با بانوی قهرمان پارالمپیک خوزستانی

نامه تاریخی رهبر انقلاب در جریان آزاد سازی سوسنگرد

باند سودا گران آثار تاریخی در اندیکا متلاشی شد

به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش شعر ناله های فرات امسال برگزار می گردد.