• صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
Menu
  • صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
صفحه اصلی اجتماعی

یادداشت محمد رشیدپور ;نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، امیدها و چالش ها

اگر قرار است بوسیله این نوع نمایشگاه ها استان خوزستان به ویژه شهرهای با قدمت این استان به درستی معرفی شوند، جای یک پلن برنامه ریزی بلند مدت  خالی است.

rashidpoor206 توسط rashidpoor206
بهمن ۲۶, ۱۴۰۳
در اجتماعی, اخبار, نقد و بررسی
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
1
روایت تصویری از حال و هوای نمایشگاه گردشگری تهران
0
اشتراک گذاری ها
56
بازدیدها
اشتراک گذاری درواتس آپاشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

هجدهمین نمایشگاه گردشگری با تاکید بر نمایش اقوام ایرانی تا جمعه ۲۶ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد شد .

 

قرار شد  هر استان با یک تِم در این نمایشگاه حضور داشته باشد که بر این اساس، استان البرز با تِم رویدادهای گردشگری، استان‌های بوشهر، مازندران و هرمزگان با تم گردشگری دریایی، استان تهران با تم گردشگری صلح و وفاق ملی، چهارمحال بختیاری با تم گردشگری ماجراجویانه، خوزستان با تم گردشگری اقوام، استان خراسان جنوبی و سمنان با تم گردشگری روستایی، خراسان رضوی با تم گردشگری زیارت و سلامت، استان زنجان با تم گردشگری اکوتوریسم، سیستان و بلوچستان و گیلان با تم گردشگری خوراک، استان قزوین با تم گردشگری‌های نوین، استان قم با تم گردشگری مذهبی، کرمان با تم گردشگری میراث جهانی و راه ادویه، کردستان با تم گردشگری موضوعی، کهگیلویه و بویر احمد با تم گردشگری صنعتی، استان گلستان با تم گردشگری فرهنگی، لرستان با تم گردشگری تاریخی، استان مرکزی با تم گردشگری ادبی، همدان با تم گردشگری کودک و استان‌های ایلام و یزد با تم گردشگری طبیعت گردی در این دوره از نمایشگاه حضورداشته اند .

همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت و افزایش هزینه سفر، طرحی با عنوان «حراج سفر» از سوی شرکت‌های گردشگری در این نمایشگاه رونمایی شد .

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، امیدها و چالش ها

برای شناخت بهتر موضوع بیایید اول تعریفی از این نوع نمایشگاه ها داشته باشیم:
هدف اصلی نمایشگاه های گردشگری معرفی جاذبه های طبیعی تاریخی، فرهنگی و مدرن شهرها در راستای جذب گردشگران علاقه مند به سیر و سیاحت خارج از چارچوب مذهبی و ملی است.

مکان های تاریخی، ملی و مذهبی، بعلت تبلیغات دولتی بیشتر شناخته شده هستند. در واقع تمرکز اصلی نهاد دولتی روی بناهای مذهبی بجز حفظ و نگهداری از آنها، پاسداشت تاریخ مذهبی و بیشتر نشان دادند قدرت مذهبی , ملی  منطقه است.

اما از آنجایی که برای همه بخوبی روشن و واضح است توسعه گردشگری علاوه بر درآمد، می تواند باعث شناسایی بهتر در راستای حفظ و گشترش مکان ها وبناها و توسعه اقتصاد خرد شهرها و استان ها و در نهایت رشد پایداروتاب آوری اقتصادی کشور گردد.

چرا که توسعه شهری با صنعت گردشگری رابطه مستقیم دارد و در این شرایط بد اقتصادی کمک خوبی به خرده کسب و کارها باشد.

اگر قرار است بوسیله این نوع نمایشگاه ها استان خوزستان به ویژه شهرهای با قدمت این استان به درستی معرفی شوند، جای یک پلن برنامه ریزی بلند مدت  خالی است.
نمای عرفه اصفهان

نگاهی ساده به غرفه استان تهران، اصفهان یا فارس و مقایسه آن با استان خوزستان ما را به این پرسش وا می دارد، که آیا متوالیان استان خوزستان از همه امکانات و دانش خود برای معرفی استان در این رویداد بین المللی استفاده کرده اند؟
آیا استان خوزستان یکپارچی و تنوع قومیت هایش را در نمایشگاه حفظ کرده است؟

آیا متوالیان استان خوزستان صرفا برای حضور هزینه و وقت گذاشته اند؟

چرا استان ما مثل استان اصفهان، یزد، شیراز و … بدرستی نقش خود را در همراستایی با استانهای همجوار در نمایشگاه ایفا نکرده است؟

به بیان دیگر:
اگر استان خوزستان در این نمایشگاه درست عمل می کرد وقتی گردشگر وارد استان همجوار مانند لرستان می شود با توجه به شناختی که از جاذبه های گردشگری خوزستان و همجواری آن با لرستان داشت بی شک تمایل به سفر به استان خوزستان پیدا می کرد و استان ما را در برنامه ریزی خود قرار می داد.
متاسفانه به نظر نگارنده سطحی نگری و عدم شرکت در نمایشگاه های مشابه و ادوار گذشته که در کشور برگزار شده است باعث ناآشنایی متوالیان ما از هدف اصلی نمایشگاه بود.
برای این نوع نمایشگاه نیاز به استفاده از طراحان غرفه و فعالان گردشگری در سطح کشوری است، حال آنکه
عدم یکپارچگی در طراحی و جدایی غرفه های منطقه آزاد اروند، ستاد عشایری و شهرداری دزفول از هم_ در سه قسمت مجزای نمایشگاه با سه طرح متفاوت، بسیار اشتباه و به باعث صدمه به پیام واقعی نمایشگاه بود.

این همه تنوع اقوام در استان که کنار هم رندگی می کنند با یکپارچکی طراحی در یک غرفه واحد می توانست نوید بخش آینده گردشگری روشنی برای استان خوزستان باشد.

از موارد دیگر مکان غرفه بود.
مکان یابی در نمایشگاه برای استانها خیلی مهم است. دستیابی به نقشه نمایشگاه و چانی زنی جهت رزو مکانی خوب قلل از سایر استانها، کمی زیرکی لازم دارد. مثلا در انتخاب کردن سالن و همسایه شدن با استان تهران به خاطر تمرکز جمعیت بازدیدکننده بخودی خود باعث جذب گردشگر بیشتری خواهد شد.
متاسفانه غرفه استان خوزستان در کنار غرفه بیزنس های کم فروغی مثل ابزار هتل داری، خود گویای همه چیز است.
چرا غرفه استان خوزستان نباید در کنار غرفه استان هایی مثل لرستان یا چهار محال بختیاری و … غیره قرار می گرفت؟

اما تنها ویژگی مثبت این نمایشگاه حضور مقامها و مسئولین استانی و شهرستانی بود که برای شرکت در مراسمات فرهنگی و سیاسی که از سوی مردم دعوت می شونر، مشغله زیادی داشته و نمی تواند شرکت کنند.
حرف آخر
متوالیان فرهنگی استان خوزستان باید به دنبال یک نقشه راه میان مدت و بلند مدت برای توسعه اقتصاد گردشگری در استان باشند، نه اینکه تمام تمرکزشان شرکت در نمایشگاه صرف اعلام حضور باشد. ما باید با کمک گرفتن از افرادی که در این صنعت نام آشنا هستند و با صرف هزینه دنبال یک استراتژی درست باشیم، در غیر این صورت صنعت گردشگری استان محکوم به شکست است .

محمد رشیدپور – صبح ملت نیوز

برچسب ها: توریسمخوزستاندزفولگردشگرگردشگرینمایشگاه بین المللی گردش
پست قبلی

افتتاحیه هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خوزستان-دزفول برگزار شد

پست‌ بعدی

روایت تصویری صبح ملت نیوز از حال و هوای ایذه در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

rashidpoor206

rashidpoor206

محمد رشیدپور متولد آبان 1361 دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری. دارای مدرک مدیر فنی بند (ب) گردشگری ، دارای مدرک روزنامه نگاری صلح از موسسه مطالعات جهان و سازمان ملل متحد . فعال در حوزه ادبیات و فرهنگ. دارای تالیفاتی در حوزه مالی (فارکس) و بیش از 180 نوشته و دلنوشته سیاسی-اجتماعی. علاقمند به حوزه خرده فرهنگ ها. مدرس دورس اولیه خبرنویسی و خبرنگاری. عاشق طبیعت و معماری سنتی ایران عکاس آماتور و علاقمند‌ به عکاسی از بنا ء تاریخی و طبیعت. علاقه مند به حوزه اجتماعی و فرهنگی و‌ اعتقاد به برخورداری مردم از اطلاع رسانی صحیح و به موقع.

RelatedPosts

رئیس اداره شیلات هندیجان و مدیرعامل تعاونی صیادان از طرح‌های آبزی‌پروری در منطقه بازدیدکرد
اخبار

رئیس اداره شیلات هندیجان و مدیرعامل تعاونی صیادان از طرح‌های آبزی‌پروری در منطقه بازدیدکرد

توسط rashidpoor206
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۴
0
28

به گزارش خبرنگارماازهندیجان ،یوسف اعتلایی رئیس اداره شیلات هندیجان باحضور مهدی شعبانی مدیرعامل تعاونی صیادان ملوانان بندر هندیجان، از طرح‌های...

ادامه مطلب

خیابان فرحانی اهواز در مسیر تبدیل به قطب گردشگری و اقتصادی

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
180
۶۶۷۸۲ مورد بازرسی ایام نوروز در خوزستان انجام شد

۶۶۷۸۲ مورد بازرسی ایام نوروز در خوزستان انجام شد

فروردین ۱۹, ۱۴۰۴
8

امام‌زاده اقاروبنددزفول

فروردین ۵, ۱۴۰۴
10

یادداشتی ازمهدی آل کثیر؛باید ها و نبایدها در ثبت ملی روز فتح المبین

فروردین ۱, ۱۴۰۴
61

آمار بالای گردشگران خارجی مزیت سرمایه گذاری در شوش است

اسفند ۱۰, ۱۴۰۳
9
پست‌ بعدی
یادداشت محمد رشیدپور ;نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، امیدها و چالش ها

روایت تصویری صبح ملت نیوز از حال و هوای ایذه در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

دیدگاه‌ها ۱

  1. پیمان نبهانی می گوید:
    3 ماه پیش

    متن زیبا و نظر کارشناسی و متقنی بود جناب رشیدپور

    پاسخ

پاسخ دادن به پیمان نبهانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پایگاه خبری صبح ملت نیوز یک رسانه مردم محور است که با تلاش جمعی از نویسندگان مستقل با گرایش های مختلف سیاسی و اجتماعی، فرهنگی برای ایجاد پایگاه خردورزی تلاش می کند. 

افزودن لیست پخش جدید