• صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
Menu
  • صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
صفحه اصلی اجتماعی

یادداشت محمدعلی پروازدوانی درباره فیلم غریزه؛ دوقطبی میان وجدان و عقل

در فیلم با دو موضوع مجزا اما مرتبط با هم رو برو می­شویم؛ دوگانگی عشق پدر و عشق پسر است که این تردید را ایجاد می­کند که در شرایط و حال و هوای روایت داستان، کدام یک حق دارند عاشق باشند و کدام یک نباید عاشقی کنند و موضوع دیگر، دوراهی میان اثبات معرفت و ادای دین یا عاقلانه تصمیم گرفتن و واقع­بینانه دیدن وکنارگذاشتن مشکلات است

rashidpoor206 توسط rashidpoor206
آبان ۲۶, ۱۴۰۴
در اجتماعی, فیلم سینما, نقد و بررسی
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
0
یادداشت محمدعلی پروازدوانی درباره فیلم غریزه؛ دوقطبی میان وجدان و عقل
0
اشتراک گذاری ها
3
بازدیدها
اشتراک گذاری درواتس آپاشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

غریزه؛ دوقطبی میان وجدان و عقل

به قلم محمدعلی پروازدوانی

فیلم غریزه ساخته سیاوش اسعدی یک ملودرام با رنگ و بوی نوستالوژی است که روایتگر عشق نارسیده­ی نوجوانی است.

فرم داستان، تاریخی و روند روایت، خطی با اشاره­هایی به گذشته داستان فیلم دارد که با تعلیق داستان، مخاطب را در کنجکاوی نگه می­دارد.

در فیلم با دو موضوع مجزا اما مرتبط با هم رو برو می­شویم؛ دوگانگی عشق پدر و عشق پسر است که این تردید را ایجاد می­کند که در شرایط و حال و هوای روایت داستان، کدام یک حق دارند عاشق باشند و کدام یک نباید عاشقی کنند و موضوع دیگر، دوراهی میان اثبات معرفت و ادای دین یا عاقلانه تصمیم گرفتن و واقع­بینانه دیدن وکنارگذاشتن مشکلات است و تا انتهای فیلم ما با این دو موضوع سروکار داریم.

پدر نماد عقل و پسر نماد قلب است و جدال میان این دو، قضاوت را برای مخاطب سخت می­کند و سختی آن هم این است که یکی از آن دو محق هستند نه هردو(به دلیل لو نرفتن داستان فیلم، به عمد از این بحث می­گذریم).

تیم کارگردانی تلاش کرده­اند دکور، لوکیشن، میزانسن تا حد امکان تداعی کننده قدیم باشد که تا حد زیادی موفق بوده­اند اما روایت داستان با فرهنگ سنتی و قدیمی ایرانی آن هم در خانواده های روشنفکر مغایرت دارد و اگرچه ما قرار نیست مستند ببینیم و روایت فیلم را می­بینیم اما این مغایرت کمی باعث عدم همراهی مخاطب با داستان می­شود.

بخش­هایی از فیلم ادای دین به فیلم سینما پارادیزو و مالنا تورناتوره است آنجا که موسیقی فیلم، برخی پلان­ها و علاقه­مندی­ پسر نوجوان در فیلم به سینما، عشق نورسیده و اغواگری زن در فیلم پسر را هوایی در خیالات می­کند.

غریزه بیش از آن­که با دیالوگ حرف خود را به ما بزند، با برداشت­ها، لانگ شات­ها و پلان­هایش با ما صحبت می­کند و اینجا است که سیاوش اسعدی با زبان سینما می­تواند با مخاطب خود صحبت کند بی­آن­که جمله­ای گفته­باشد.

 

برچسب ها: غریزهمحمدعلی پروازدوانی
پست قبلی

محفل ادبی کوثر واژه‌ها در دزفول برگزار شد

پست‌ بعدی

ایده حساب تهران

rashidpoor206

rashidpoor206

محمد رشیدپور متولد آبان 1361 دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری. دارای مدرک مدیر فنی بند (ب) گردشگری ، دارای مدرک روزنامه نگاری صلح از موسسه مطالعات جهان و سازمان ملل متحد . فعال در حوزه ادبیات و فرهنگ. دارای تالیفاتی در حوزه مالی (فارکس) و بیش از 180 نوشته و دلنوشته سیاسی-اجتماعی. علاقمند به حوزه خرده فرهنگ ها. مدرس دورس اولیه خبرنویسی و خبرنگاری. عاشق طبیعت و معماری سنتی ایران عکاس آماتور و علاقمند‌ به عکاسی از بنا ء تاریخی و طبیعت. علاقه مند به حوزه اجتماعی و فرهنگی و‌ اعتقاد به برخورداری مردم از اطلاع رسانی صحیح و به موقع.

RelatedPosts

هیچ محتوایی موجود نیست
پست‌ بعدی
ایده حساب تهران

ایده حساب تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پایگاه خبری صبح ملت نیوز یک رسانه مردم محور است که با تلاش جمعی از نویسندگان مستقل با گرایش های مختلف سیاسی و اجتماعی، فرهنگی برای ایجاد پایگاه خردورزی تلاش می کند. 

افزودن لیست پخش جدید