• صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
Menu
  • صفحه اصلی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • ورزشی
  • فیلم سینما
  • تئاترو نمایش
  • جهان
صفحه اصلی اخبار

نقدی بر زاهد گریان مولانا در مثنوی✍️مهری  کیانوش راد

rashidpoor206 توسط rashidpoor206
مرداد ۱۱, ۱۴۰۴
در اخبار
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
0
نقدی بر زاهد گریان مولانا در مثنوی✍️مهری  کیانوش راد
0
اشتراک گذاری ها
2
بازدیدها
اشتراک گذاری درواتس آپاشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

نقدی بر زاهد گریان مولانا در مثنوی
✍️مهری  کیانوش راد
مولانا در دفتر دوم مثنوی  داستان زاهدی را نقل می کند ، که از شدت گریه و ظاهرا از خوف الهی  ، احتمال کورشدنش می رود . دوستی با دلسوزی او را نصیحت می کند  و می گوید:
زاهدی را گفت  یاری در عمل /
کم  گِری  تا چشم را ناید خلل .
زاهد پاسخ می دهد :
گفت زاهد : از دو بیرون نیست حال /
چشم بیند  یا نبیند آن جمال .
ور نخواهد دید  حق را ، گو  برو /
این چنین چشم  شقی ، گو کور شو.
پرسش این است :
آیا داستان زاهد ریشه  ی تاریخی دارد ؟
آیا  دعای  زاهد  مورد قبول  اسلام  است ؟
آیا دعای  زاهد را عقل می پذیرد؟
آیا دعای  زاهد  دیدگاه مولانا  است ؟
به صراحت معتقدم ، آرزوی کور شدن نه  با عقل سلیم ، نه  با آموزه های دینی قابل قبول نیست .
در برخی  روایات آمده است : عبدالله انصاری،چون  خبر فوت پیامبر(ص) را به پدرش داد ، پدر گفت : چشمی که پیامبر را نبیند ، بهتر است ، کور شود و آرزوی کورشدن کرد.
خدا دعای او را اجابت و کور شد.
اگر هزار دلیل بر صحت این روایت باشد ، دلیلی بر قبول آن و درست بودن آرزوی کور شدن ،  برای عقل سلیم نیست .
به دلایل زیر دین نیز چنین دعایی را نمی پذیرد :
۱-  از  اهل بیت هیچ گاه در رحلت پیامبر (ص) یا واقعه کربلا یا دشواری های دیگر ، چنین سخنانی ذکر نشده است ، در حالی که آنان عاشق تر به رسول خدا و آیین  او بوده اند.
۲-  با چشم دل ، معنویات قابل رویت هستند ، به همین دلیل خداوند در قرآن می فرماید :
وَمَنْ کَانَ فِی هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِیلًا
در این آیه ، کوری باطن اراده شده است ، نه کوری چشم ظاهر.
۳-   روایت  پدر عبدالله انصاری و زاهد گریان  و عمربن الخطاب هنگام رحلت پیامبر (ص)  و بسیار داستان ها ی دیگر از این گونه روایات ، داستان کاسه ی از آش داغ تر و داستان کسانی است  که اهل غلو،و گرفتار احساسات آنی خود هستند .
خداوند در سوره نسا ، آیه ۱۷۱  خطاب به این انسان ها می فرماید:
یا اهل الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ …
۴-  شیوه ی سیره ی نبوی و اهل بیت، شکرگزاری از نعمت های الهی و  درخواست سلامت اعضای بدن،در هر حالی از احوال روزگار است.
علی علیه السلام در نهج البلاغه ،   در دعایی  از خدا می خواهد تا زنده است ، هیچ کدام از اعضایش را  از او نگیرد، زیرا از دست رفتن هر نیرویی انسان را ناتوان و نیازمند دیگران می کند .
می فرماید : اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرایمی  و اول ودیعه ترتجعها من ودایع نعمک عندی.

بار خدایا جان مرا نخستین چیز گرامی قرار ده که از اعضای گرامی من ( مانند چشم و گوش و دست و پا و سایر اعضا) می گیری و اولین امانتی که از نعمت های امانت گذاشته ی  خود نزد من،  برمی گردانی..

۵ – اگر این داستان  بازگو کننده ی سخن زاهدی ناآگاه از حقیت  است ، بگذار تا ابد گریه کند  و کفران نعمت  دوچشم روشن خویش را کند، اما اگر
بازتاب اعتقاد مولانا است ، جای بسی نقد و پرسش است. در ادامه داستان مولانا بیتی را می گوید ، که بیانگر کور شدن زاهد است ، می فرماید :
غم مخور از دیدگان ، عیسی تر است /
چپ مرو تا بخشدت  دو چشم راست.
مولانا به زاهد کور شده دلداری می دهد و به او می گوید : از کورشدن دیدگانت اندوه به خود راه نده ، زیرا روح معنوی عیسی مانند تو ، دو چشم حقیقت بین درون به تو خواهد داد، باید پرسید :
آیا شایسته است ، انسان معتقد و الهی که از عقل برخوردار است ، کفران نعمت خدا را کرده  و آرزوی زوال آن را داشته باشد ، آن هم نعمتی که با نبودن آن ، انسان محتاج دیگران می شود و چه بسیار زحمت که برای خودش و دیگران ایجاد می کند؟
پاسخ با عقل سلیم مخاطب است .
با توسل به سخن مولانا دعا کنیم و بگوییم :
طعمه بنموده به ما  و آن بوده شست /
آن چنان بنما به ما آن را که هست.
خدایا حقیقت هر چیزی  را آن چنان که هست به ما نشان بده.
اللهم  ارنی الاشیا کما هی .

———‐—————
ذکر چند نکته :
* تیتر داستان زاهد گریان در مثنوی :
ترساندن شخصی زاهدی را که کم گریه کن تا کور نشوی.
۱- مأخذ این حکایت( آرزوی کور شدن …)  ، روایتی است در طبقات ابن سعد ، جزو دوم ، قسمِ دوم ، ص 85 که ترجمه فارسی آن این است : یکی از اصحاب پیامبر (ص) بینایی چشمانش از میان رفته بود . اصحاب به عیادت او رفتند . او “گفت : من چشمانم را برای این دوست داشتم که به جمالِ با کمال پیامبر (ص) نگاه کنم .

نظیر این داستان ، حکایتی است که در کتاب البیان والتبیین جاحظ ، ج 3 ، ص 150 ، طبع مصر آمده است . و نیز حکایتی در تمهیدات عین القضاه ، ص 10 ، طبع شیراز آمده است : آن نشنیده ای که روزی جانِ پاکِ مصطفی را وعده در رسید که تا پیش حق تعالی برند . عبدالله انصاری را نزدیک پدر رفت و خبر کرد از رفتن پیغمبر ، پدرش گفت که نخواهم که پس از مصطفی (ص) دیدۀ من کس را بیند . دعا کرد : خدایا چشمِ مرا کور کن . از حق تعالی ندا آمد و در ساعت کور شد . ( مأخذ قصص و تمثیلات مثنوی ، ص 48 و 49 )
نقل از : سایت دیدار جان  و شرح مثنوی کریم زمانی

۲-سوره اسری ،  آیه ۷۲
۳ – سوره نسا ، آیه ۱۷۱
۴- داستان عمربن الخطاب در رحلت پیامبر (ص) در اکثر کتب تاریخی ، از جمله تاریخ کامل ابن اثیر ، ج
۳  آمده است ، که :
” …همین که جان باخت ، عمر برخاست و گفت :
همانا گروهی از دو رویان  می پندارند ، که پیامبر خدا (ص) درگذشته است ، او نمرده ، بلکه مانند موسی عمران به نزد پروردگار خویش رفته است . به خدا سوگند که بی گمان پیامبر (ص) بازخواهد گشت و دست و پای آنان را که گمان می برند ، وی مرده است ، خواهد برید .”
۳-  نهج البلاغه فیض الاسلام ، ش ۲۰۶ ، با تیتر : من دعا کان یدعو به …

برچسب ها: مثنویمهری کیانوش رادمولانا
پست قبلی

رجایی: پزشکیان استاندارها و فرماندارهایی منصوب کرد که شش دنگ برای جلیلی کار کردند/ هیچ‌وقت برای گفت‌وگو با مخالفان دیر نیست

پست‌ بعدی

محمد الجولانی،احمد موفق زیدان،یکی از چهره‌ های شناخته‌ شده در میان تروریست‌ های تکفیری را به سمت مشاور امنیتی خود منصوب کرد.

rashidpoor206

rashidpoor206

محمد رشیدپور متولد آبان 1361 دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری. دارای مدرک مدیر فنی بند (ب) گردشگری ، دارای مدرک روزنامه نگاری صلح از موسسه مطالعات جهان و سازمان ملل متحد . فعال در حوزه ادبیات و فرهنگ. دارای تالیفاتی در حوزه مالی (فارکس) و بیش از 180 نوشته و دلنوشته سیاسی-اجتماعی. علاقمند به حوزه خرده فرهنگ ها. مدرس دورس اولیه خبرنویسی و خبرنگاری. عاشق طبیعت و معماری سنتی ایران عکاس آماتور و علاقمند‌ به عکاسی از بنا ء تاریخی و طبیعت. علاقه مند به حوزه اجتماعی و فرهنگی و‌ اعتقاد به برخورداری مردم از اطلاع رسانی صحیح و به موقع.

RelatedPosts

نقدی بر پسرحلوا فروش مولانا در مثنوی ✍️ مهری کیانوش راد
اجتماعی

نقدی بر پسرحلوا فروش مولانا در مثنوی ✍️ مهری کیانوش راد

توسط rashidpoor206
اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۴
0
9

نقدی بر پسرحلوا فروش مولانا در مثنوی ✍️ مهری کیانوش راد داستان پسرحلوا فروش، داستانی شگرف  در دفتر دوم مثنوی...

ادامه مطلب
پست‌ بعدی
محمد الجولانی،احمد موفق زیدان،یکی از چهره‌ های شناخته‌ شده در میان تروریست‌ های تکفیری را به سمت مشاور امنیتی خود منصوب کرد.

محمد الجولانی،احمد موفق زیدان،یکی از چهره‌ های شناخته‌ شده در میان تروریست‌ های تکفیری را به سمت مشاور امنیتی خود منصوب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پایگاه خبری صبح ملت نیوز یک رسانه مردم محور است که با تلاش جمعی از نویسندگان مستقل با گرایش های مختلف سیاسی و اجتماعی، فرهنگی برای ایجاد پایگاه خردورزی تلاش می کند. 

افزودن لیست پخش جدید