نخستین مدرسه دانش آموزان طیف اوتیسم دزفول افتتاح شد
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: محتوای آموزشی مناسب از چالشهای اصلی دانش اموزان طیف اوتیسم در حال بازنگری است.
به گزارش صبح ملت به نقل از ایرنا مژگان فرهبد شنبه شب در آیین افتتاح نخستین مجموعه آموزشی و پرورشی دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم در مدرسه طراوت دزفول، افزود: تمام تلاش آموزش و پرورش استثنایی در کشور به حداقل رساندن چالشهای دانش آموزان و معلمان در دوران تحصیل و فرآیند آموزشی است.
وی با تاکید بر ضرورت تدوین محتواهای آموزشی مناسب دانش آموزان اوتیسم ادامه داد: علاوه بر کاهش سختی دوره تحصیلی، امکان افزایش میل به موفقیت دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم با بازنگری در محتوای آموزشی دانش آموزان وجود دارد که تدوین محتوای مناسب در حال انجام است.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی کشور، احداث مدرسه اوتیسم در دزفول را اقدامی بزرگ برای توسعه عدالت آموزشی دانست و ابزار امیدواری کرد این مدرسه سرمنشا تربیت دانش آموزان موفق باشد.
وی اظهار کرد: دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم دارای توانمندیهای بسیار زیادی هستند که با تلاش کادر آموزشی، امکان شکوفایی این توانمندیها وجود دارد.
فرهبد با بیان اینکه بسیاری از کودکان اختلال طیف اوتیسم در صورت آموزشهای مناسب میتوانند در رشتههای مختلف به ویژه موسیقی، ریاضی، ورزش و حتی مدیریت خوش بدرخشند، گفت: دانش آموزان اوتیسم اگرچه ممکن است در روند آموزشی با چالشهایی در برقرار کردن ارتباط مواجه باشند ولی با روند آموزش صحیح میتوان انقلابی در درون آنها ایجاد و آینده آنها را متحول کرد.
وی با تجلیل از سختکوشی معلمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی مظهر صبر و ایثار هستند و نقش تعیین کنندهای در توانمندسازی این کودکان دارند.
به گزارش ایرنا، «دبستان اوتیسم طراوت» به عنوان نخستین مجموعه آموزشی و پرورشی تخصصی دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم دزفول در این آیین با حضور مسوولان آموزش و پرورش استثنایی کشور و خوزستان در این شهرستان افتتاح شد.
مدرسه تخصصی دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم دزفول، ششمین مدرسه اوتیسم در خوزستان و نخستین مرکز در شمال استان است که ۶۰ دانش آموز اوتیسم را زیر پوشش برنامههای آموزشی و پرورشی قرار میدهد.
اوتیسم یک اختلال عصبی – رشدی است که منشا ژنتیکی دارد و نشانههای این اختلال در سه سال اول زندگی کودک نمایان میشود. این اختلال به دلیل نشانههای بسیار متعدد به سادگی قابل تشخیص است.
دشواری در برقراری ارتباط، فقدان کلام یا کلام محدود، برقرار نکردن تماس چشمی، داشتن رفتارهای تکراری و محدود، ناتوانی در بیان هیجانات، علاقه نامتعارف به اشیا و بسیاری رفتارهای دیگر از جمله نشانههایی رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم است.
بر اساس اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تشخیص اوتیسم در دانش آموزان امسال رشد بسیار چشمگیری داشته و امسال در غربالگری بدو ورود به مدرسه، حدود یک هزار دانشآموز دارای طیف اوتیسم تشخیص داده شد.